– Her er absolutt ingenting overlatt til tilfeldighetene. BMW spiller på de sporty detaljene, materialvalgene, førermiljøet, kjøreopplevelsen. Dette er en rett og slett en bil man får lyst til å kjøre.
Ordene stammer fra Bjørn Øyvind Imenes. Vi møter ham og familien på Holmsbu lengst sør på Hurumlandet utenfor Oslo. Oppdraget er å la ham, kona og ungene teste BMWs nye elektriske utfordrer på tur. Når bilen triller inn på parkeringsplassen, er det utseendet de aller først legger merke til.
– Den ser frekk ut da! Dette er typisk BMW. Sporty og med fine linjer. Den har klassisk BMW-look, men fremstår også nesten litt futuristisk i utseendet. Det er kult at de bygger biler som fortsatt ser ut som biler, selv om innmaten er hypermoderne. Dette liker vi!
Lyst til å prøvekjøre BMW iX3? Klikk her!
BMW iX3 er merkets aller første modell med BMWs splitter nye elektriske drivlinje. Modellen er bygget opp fra bunnen av, med alt «latest and greatest» fra fabrikken i Bayern. Med denne modellen får ikke rekkeviddeangsten spesielt gode levekår.
Man kan tilbakelegge nesten 46 mil før man må lade, og et hurtigladende batteri sørger for at ladetiden fra 0 - 80% er unnagjort på bare 34 minutter. Med ladehastighet opp til 150kW innebærer det atBMW iX3 oppnår ti mils rekkevidde ved kun 10 minutters lading. Man kan med andre ord trygt reise land og strand rundt uten å ha hjertet i halsen.
– Rekkeviddeangst er noe vi har kjent på lenge. Men dagens biler utvikler seg raskt, og på ett eller annet tidspunkt vil ikke rekkevidde lenger være en faktor man behøver å forholde seg. Med rekkevidden denne bilen har, ville det overhode ikke vært noe problem å reise på bilferie, forteller Bjørn Øyvind.
Lyst til å prøvekjøre BMW iX3? Klikk her!
– Med spesifikasjonene til BMW iX3 er rekkeviddeproblemet langt på vei ryddet av banen.
BMW iX3 imponerte også stort under NAFs rekkeviddetest vinteren 2021. Juryen hadde følgende å si om nykommeren:
«BMW iX3 er nyheten som imponerer mest i årets test. Dette er en SUV som leverer det den lover på rekkevidde og ladehastighet. Ofte er det blant SUVene vi ser størst avvik mellom hva WLTP lover og hva vi faktisk oppnår, men dette lover godt for BMWs elbil-satsing.»
Når BMW i tillegg ble kåret til verdens mest bærekraftige bilprodusent i 2020, så lover det altså godt for både bilkjøpere og klimaet i tiden som kommer.
Lyst til å prøvekjøre BMW iX3? Klikk her!
TØFF HEKK: Umiskjennelig BMW, men hakket mer futuristisk. Foto: Björn Audunn Blöndal/Pressworks
FULL FRES: Når logoen er frest inn i aluminiumet, forstår man at BMW har gått "all in". Foto: Björn Audunn Blöndal/Pressworks
Med iX3 har BMW laget en kombinasjon av tysk premium ingeniørkunst og banebrytende helelektrisk teknologi. Kjøredynamikken og premiumkvaliteten er allerede godt kjente egenskaper ved BMW. Når dette kombineres med en helt ny elektrisk drivlinje, så snakker vi praksis om en helt ny epoke i bilhistorien, signert BMW.
Prøvekjør BMW iX3 - klikk her!
Og med elektrifisering kommer også ytelsene. Og det i rikelig monn.
– Det definitivt trøkk i denne. Bilen responderer momentant, og det føles som en skikkelig sporty bil. Vekten på snaue 2,2 tonn merkes ikke i det hele tatt. Her får vi plassen til en større SUV, og kjøreopplevelsen til en sporty mindre bil, mener Bjørn Øyvind.
– Ganske rått, egentlig.
Med motoren plassert rett på bakakslingen oppnår BMW iX3 en temmelig uovertruffen kraftoverføring. Det merkes godt når motoren leverer en effekt på 286 hk og et dreiemoment på 400 Nm. BMW iX3 aksellerer fra 0-100 km/t på 6,8 sekunder og har en toppfart på 180 km/t. Med lavt tyngdepunkt oppleves bilen som langt mindre enn den i realiteten er. I praksis snakker vi om en SUV med sportsbilegenskaper. Ingen dum kombinasjon når man både setter pris på kjøreopplevelsen man får i en BMW og samtidig trenger en praktisk bil med god plass. iX3 har bakhjulsdrift, men oppleves som en bil med svært god fremkommelighet - også på krevende norske vinterveier.
BMW sies å være oppfinneren av kjøreglede. Det innebærer ikke bare at BMW iX3 er en bil man får lyst til kjøre når man ser den. Den inviterer og inspirerer også til kjøring når du setter deg bak rattet. For på innsiden av en BMW iX3 oser det nettopp av kjøreglede.
Test BMW iX3 - klikk her
– Man ser med én gang at det er en BMW. Detaljene er påtakelige, og det er tydelig at ingenting er tilfeldig. Måten de har sydd setene, logo frest inn i aluminium, detaljene på rattet, følelsen man får når man trykker på knapper og vrir på brytere – ALT vitner om en bil som er laget med yrkesstolthet, forteller Bjørn Øyvind
– Dette føles virkelig premium.
Kunne dere reist på bilferie i denne?
– Ja, definitivt. Det er god plass foran, det er god plass bak og det er rikelig med bagasjeplass. Vi hadde ikke vært bekymret for rekkevidde, og bilen har så mye krefter at det ville blitt en morsom tur også.
– Og med kjørekomfort på dette nivået ville reisen dessuten blitt svært behagelig.
DJEVELEN I DETALJENE: Kupéen i nye BMW iX3 er spekket med nydeglige detaljer, akkurat slik du forventer i skikkelig premium-bil. Foto: Björn Audunn Blöndal/Pressworks
BILFERIE, NULL STRESS: Familien er skjønt enig om at bilen hadde vært perfekt til biltur. Foto: Björn Audunn Blöndal/Pressworks
Innholdet i denne artikkelen er laget av Pressworks og ikke av Brooms redaksjon.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.
2020 © Copyright
BROOM, Kirkegata 1-3, 0153 Oslo
Salgssjef: Øyvind Blankvandsbråten
Daglig leder/redaktør: Knut Skogstad
Annonsørinnhold fra Broom