Når alle barna er hos Ola og Solrun, blir det skytteltrafikk mellom hjem, skole og jobb, og feriene krever gjerne to biler. Minst. Nå vurderer de andre løsninger, og ville gjerne se om Kia EV9 fyller behovene.
Ola hadde allerede fire sønner fra et tidligere forhold da han møtte Solrun. Plutselig måtte hun forholde seg til sjuseter og full bil.
Må sende ungene med toget
– Det var litt av en overgang. Jeg hadde aldri hatt noe annet enn biler med to dører, og plutselig var vi seks annen hver uke, minnes hun.
Det bød umiddelbart på noen utfordringer, spesielt da familieforøkningen kom i form av lille Thor.
– Jeg hadde en sjuseter, en VW Touran. Men der var det knapt nok noen plass i de to bakerste setene, og det var bare å glemme å få inn et barnesete i tillegg, sier Ola.
Dermed gikk familien heller til innkjøp av to femsetere, og ble etter hvert vant til at det meste må gjøres i flere omganger.
– Ola kjører skytteltrafikk hver morgen de ukene alle er her. Da blir det minst to turer hver morgen, ofte flere, smiler Solrun.
Les mer om Kia EV9 her
Se video:
– Har tidligere måtte reise på ferie med to biler for å få med hele familien
Reserver nå og få prioritert tilgang når vi åpner for bestilling
noen med toget, ja.
Det er en prosess å få hele gjengen med
slike avstander, ler de.
– Det har hendt at vi har måttet sende
Behov for større bil
Solrun kommer fra Trondheim, mens Ola har røttene i Valdres. Det betyr gjerne at hele familien fra tid til annen skal ut på tur. Da må begge bilene tas i bruk, i tillegg til andre kommunikasjonsmidler.
– Det er jo virkelig en nødløsning!
Men når Solrun har tatt bilen, og jeg
må et ærende i butikken, så tar jeg den,
forteller Ola.
Nylig røk den ene av familiebilene, og familien har nå bare en med fem seter. I tillegg til en scooter fra 1981.
– Ja, vi har vurdert en større bil.
Turer til butikken, og slike ting.
Egentlig har vi snakket om noe enda større
Så strengt tatt er det et klart behov for en
sjuseter, medgir Ola, mens han tar Kia-en
i nærmere øyensyn.
enn denne, gjerne en minibuss, men det
kan fort bli litt dumt til hverdagsbruk.
Behovet for en bil med plass til hele gjengen er med andre ord stort, og noe de har diskutert mer og mer den siste tiden.
Romslig
Markedet for sjusetere har blitt mye større de siste årene, og det finnes heldigvis en del modeller som har sju seter det faktisk går an å sitte i. I tillegg til at man har plass til bagasje. Noe helt annet enn forrige gang familien hadde sjuseter.
– Man kunne strengt tatt ikke sitte i de to bakerste setene på Touranen om man var over 1,20, sier Ola og rister på hodet.
Ved første blikk på Kia EV9 ser de begge to at her er det snakk om noe helt annet.
– Den var romslig, ja, sier hun.
– Her får man med både store barn og bagasje, legger Ola til.
De skal prøvekjøre den nye modellen til Kia, og får med seg de to yngste av barna – Thor på fem og Askil på 14. Askil setter seg på bakerste rad.
– Veldig god plass, bekrefter han.
– Jeg kan se skyene, sier Thor når han får øye på glasstaket. Han blir ørlite grann skuffet når han får vite at det ikke kan åpnes, men slår seg til ro med at det er mye større enn glasstaket foran i bilen.
– Her får man med både store barn og bagasje
Sammenlign de ulike modellene
Elektronikk
Ola setter seg ved rattet først, og trykker på startknappen.
– Det som kanskje har vært litt bøygen for meg i forhold til elbiler, eller nye biler generelt, er all elektronikken og systemene … jeg har jo ikke en gang vendt meg til automatgir. Jeg har stort sett bare eid dieselbiler som har gått et par år, forteller Ola.
Som førsteamanuensis i elektronikk ved OsloMet skulle ikke akkurat det med elektronikken være et problem.
– Ja, det er sant, jeg burde jo være glad i det. Jeg jobber med det, men det er noe med det å lære å kjenne et helt nytt system. Jeg savner egentlig fortsatt bilnøkkelen, ler han.
Les mer om Kia EV9
Mye informasjon, men oversiktlig
Han har imidlertid prøvd foreldrenes elbil, og eier bil han starter med en knapp, i tillegg til at han altså er lærer i elektronikk, så det går ganske raskt å sette seg inn i systemet til Kia EV9.
Han trykker seg gjennom menyer og retter på innstillinger med stødig hånd, og vipps så er vi i gang.
– Til å ha så mye informasjon og flere skjermer å ta hensyn til, var det egentlig veldig rent og enkelt. Jeg liker at du får hastighet og en del annen informasjon projiserert på frontruta. Så likte jeg veldig at du kan velge å se i midtspeilet med kamera bak bilen. Når bilen er full av folk er det veldig kult å ha den funksjonen. Jeg føler at det er lysere og skarpere bilde også, enn i virkeligheten, sier han.
– Den burde ha massasje på passasjersetet også, sier Solrun når hun ser at førersetet kommer med den funksjonaliteten.
God plass
Da passer det greit å ha et lite sjåførbytte. Solrun setter seg bak rattet, mens 183 høye Ola prøver baksetet ved siden av Askil.
– Jøss, her har jeg faktisk god plass. Det er vel så god plass her som i baksetene på femseterne våre, sier han.
– Og bedre enn å sitte i midten, legger Askil til.
– Pluss for at man faktisk også kan ha med en del bagasje, sier Ola.
God oversikt
Solrun har satt bilen i gang, funnet massasjefunksjonen og svinger ut på hovedveien.
– Det var veldig behagelig, men litt forstyrrende når man skal forholde seg til så mye annet. Men på langtur til Trondheim, for eksempel, tror jeg det hadde vært veldig deilig, sier hun.
Om å sitte såpass høyt, sammenliknet med bilen hun til vanlig disponerer, eller småbilene hun er vant til fra tidligere, har hun ingen problem med.
– Jeg har kjørt en del varebiler tidligere, så dette var ikke noe problem. Snarere tvert imot. Jeg føler jeg har veldig oversikt, sier hun.
Også hun synes instrumenter, elektronikk og skjermer ganske raskt er oversiktlig til tross for omfanget.
Dette får du med Kia EV9
- Klimaanlegg med tre soner
- stort glasstak
- skinntrekk
- en rekke kjøreassistentsystemer og sikkerhetssystemer
- firehjulsdrift
- V2L-funksjon – du kan bruke elbilen som strømkilde til elektriske apparater når bilen står stille
Stort pluss
– Det er mange funksjoner her som vi ikke kjenner til, men du trenger ikke så mye for å komme i gang, og så kan man sette seg inn i andre ting etter hvert. Jeg likte systemet veldig godt, kanskje spesielt kamerasystemet. At du kan se blindsonen når du blinker, at du ser bakover og bilen fra oversiden når du rygger, og at du kan se trafikken bak selv om det er mange hoder i veien inne i bilen. Denne likte jeg godt, konkluderer Ola med.
– Kia er en bil jeg har forbundet med små biler, så denne var helt i andre enden. Men for meg er dette et stor pluss for Kia, istemmer Solrun.
Tekniske data
Effekt, kW/hk: 283/385
Dreiemoment, Nm: 600/700
Lengde/bredde/høyde, cm: 502/198/178
Akselavstand, cm: 310
Bakkeklaring, cm: 17,7
Egenvekt, kg: 2589
Bagasjerom, liter: 333/828/2318
Tilhengervekt, kg: 2500
Maks nyttelast, kg: 526
Maks taklast, kg: 100
Standard dekkdimensjon: F:255/50R20 B:285/45R20
Batterikapasitet, kWh: 99,8
Maks ladehastighet, kW: 240
Hurtiglading: 800 volt
Rekkevidde: 563 km (WLTP)
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 5,3
Toppfart, km/t: 200
Pris fra, kr: 739.900
Innholdet i denne artikkelen er laget av Pressworks og ikke av Brooms redaksjon.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.
2023 © Copyright
BROOM, Kirkegata 1-3, 0153 Oslo
Salgssjef: Øyvind Blankvandsbråten
Daglig leder/redaktør: Knut Skogstad