
Med Ford Ranger er det ikke noe problem for Bjørn å få med seg både kamerautstyr, dykkerutstyr og Windfoil,
– og bilen kommer seg frem uansett vær og terreng.
Nye Ford Ranger
– Her viskes grensen mellom arbeidsbil og personbil ut
Det å få med seg både kameraer, lamper, stativer og lydutstyr kan være en utfordring når Bjørn skal på jobb som fotograf, men med nye Ford Ranger er ikke lenger plass noe problem.
– Det å kunne laste de største tingene på lasteplanet er en stor fordel. Da har jeg alt lett tilgjengelig. Siden lasteplanet på Ford Ranger kan lukkes, er det også beskyttet mot regnvann og støv, sier han.

Nye Ford Ranger leveres i seks forskjellige versjoner, som Rap Cab og Double Cab. Rap Cab har større lasteplan, mens Double Cab har romsligere kupé og noe mindre lasteplan.
Kommer seg frem overalt
At bilen også har god fremkommelighet på all slags terreng er et stort pluss, for det er ikke alltid fotooppdragene ligger langs hovedveien.
I tillegg har Bjørn hobbyer som ofte bringer ham litt utenfor allfarvei.
– Jeg driver med dykking og wingfoiling, og da hender det jeg må kjøre i litt utfordrende terreng. Dette har ikke vært noe problem med Ford Ranger. Jeg er også avhengig av å ha god plass til utstyret, sier han.
Lasteplanet på nye Ford Ranger er utvidet til 1224 mm, hvilket betyr at det er plass til å legge en Europall på tvers. Det er med andre ord god plass til både seil og dykkerutstyr.
– Det perfekt å bare kunne legge det våte utstyret på lasteplanet og kjøre hjem, sier han.


Les mer om Volvo sine ladbare hybrider her
En komfortabel arbeidsbil
Så langt har det vært vanskelig å finne luksus i en Pick Up, men med nye Ford Ranger er linjene mellom arbeidsbil og personbil helt klart i ferd med å viskes ut.
– Designmessig er Ford Ranger fortsatt røff, slik en Pick Up bør være, men samtidig er den fylt med det nyeste innen teknologi. Det gjør at den også fint kan brukes i hverdagen, sier produktsjef hos Ford, Truls Thorgeirsson.
Han forteller at interessen for Ford Ranger har vært stor etter at salget startet i fjor, og både bedrifter og privatpersoner har falt for nykommeren.
– Dette er en dominerende bil som synes, og det er mange som har prøvekjørt den, sier han.
Dette er standardutstyret på nye Ford Ranger Wildtrak:
- 18’’ aluminiumsfelger
- Elektrisk innfellbare og oppvarmede sidespeil
- Sportsbøyle
- Takrails
- 360 belysning
- LED hovedlys med LED kjørelys
- Differensiallås på bakre aksel
- 12’’ touchscreen med SYNC 4
- Oppvarmet skinnratt med multimediakontroll
- Navigasjon
- Oppvarmet fører- og passasjersete
- 2 sone automatisk klimaanlegg
- Adaptiv cruisekontroll
Visste du at du får Ford Ranger i en rekke forskjellige farger? Se nærmere på eksteriør og interiør her
Deksel eller hardtop på lasteplanet
Truls forteller at mange bedrifter har kjøpt Ford Ranger som et tillegg til vanlige varebiler. Dette er det perfekte valget når man trenger et lasteplan å frakte ting på.
– Det at bilen har integrert arbeidsbenk i bakluken og 400 W strømuttak til for eksempel elektriske verktøy gjør den til den ideelle arbeidsbilen. Lasteplanet har for øvrig integrerte stigtrinn og flere smarte oppbevaringsløsninger, sier han.
Til lasteplanet er det forøvrig mulig å kjøpe elektrisk eller manuelt rulledeksel samt hardtop som forlenger kupeen.


Ford trukket av en okse
Det er ikke første gang en ung kvinne tar med seg en Ford på reise jorden rundt. For 100 år siden la Aloha Wanderwell ut på en av de mest episke og dristige reisene som noen gang var blitt foretatt, da hun bestemte seg for å kjøre jorden rundt med en Ford T.
Aloha tilbakela den gang mer enn 611.000 kilometer og over 80 land på fem år. Hun ble dermed første kvinne til å reise jorden rundt.
På sin reise møtte Aloha en rekke hindringer som krevde kreative løsninger. En okse trakk bilen over elver og gjennom gjørme og sand i India, og i Kina ble den dyttet flere kilometer med ren muskelkraft fordi en borgerkrig gjorde det umulig å få tak i bensin.



Behagelig temperatur
I likhet med Bjørn er produktsjef Truls imponert over komforten i nye Ford Ranger. I kupeen finner du to komfortable seter med forbedret plass og sittestilling, og LCD-instrumentpanelet med høyoppløselig touchskjerm gjør at du har all informasjon tilgjengelig.

Et forbedret klimakontrollsystem gjør det behagelig inne i kupeen uansett utetemperatur, og mellom setene finner du en nydesignet midtkonsoll.
– Også når det gjelder kjørekomforten kan Ford Ranger helt klart kan måle seg med mange av bilene i personbilsegmentet, avslutter Truls.
Ford Ranger kan enkelt stilles inn i ulike kjøremodus etter forholdene der du kjører.
Ranger:
- Normal
- Eco
- Glatt
- Tauing
Raptor:
- Normal
- Sport
- Glatt
- Gjørme/Hjulspor
- Sand
- Steinete
- Baja

Finn den Ford Ranger-en som passer best for deg:
- Ford Ranger XLT
- Ford Ranger Tremor
- Ford Ranger Limited
- Ford Ranger Wildtrak
- Ford Ranger Wildtrak X
- Ford Ranger Raptor
Klikk her for å se hvilken utgave som passer best for deg

Et forbedret klimakontrollsystem gjør det behagelig inne i kupeen uansett utetemperatur, og mellom setene finner du en nydesignet midtkonsoll. Denne er ikke standardutstyr på alle utgaver, men fås som ekstrautstyr.
– Også når det gjelder kjørekomforten kan Ford Ranger helt klart kan måle seg med mange av bilene i personbilsegmentet, avslutter Truls.
Godt forberedt
Det er Lexie selv som velger reiseruten, men ekstremvær, uforutsigbart terreng eller manglende ladestruktur vil påvirke hvilken vei hun kan og vil velge.
Explorer er imidlertid en svært godt utstyrt SUV, som er egnet for eventyr i variert og utfordrende terreng. Som del av forberedelsene til den spennende reisen, besøkte Lexie Fords miljøtestsenter, der hun fikk se hvordan bilen ville takle ekstremkulde, ørken og andre terreng turen vil ta henne gjennom. Hun har også besøkt design- og produktutviklingsteamene i Køln, og har gjennomført et kjørekurs på Fords testanlegg i Lommel.
Med seg på reisen har hun et støtteapparat bestående av sikkerhetsfolk, medisinsk personell og eksperter på biler og software.
Et komfortabelt fremkomstmiddel
Helelektriske Ford Explorer er først klar for salg våren 2024, så bilen Lexie bruker på sin reise er en førproduksjonsmodel. Den er i praksis helt lik bilen du kan kjøpe til våren, og det er ikke blitt gjort noen spesialtilpasninger med den elektriske SUV-en med tanke på reisen. Dette er heller ikke nødvendig da standardversjoner er bygget for små og store ekspedisjoner.
Bilen skal gi henne en komfortabel reise jorden rundt, i tillegg til at den sørger for at hun er tilkoblet og kan kommunisere godt med omverdenen.
Reisen til Lexie dokumenteres på sosiale medier, slik at du kan følge henne på hele turen. Reiserapporten får du ved å følge @lexielimitless og @fordnewseurope sine kanaler.



Vil sette rekord
Målet til Lexie er å sette rekord og bli den første personen som kjører jorda rundt med en elektrisk bil. Minimumskravet for å sette jorda rundt-rekord er 28 969 km. Hun må også passere gjennom to antipodale eller diametralt motsatte punkt på jordkloden og reise i minst fem kontinenter. Det er også et krav at hun starter og avslutter samme sted.
Representanter fra RecordSetter vil være til stede ulike steder i verden for å verifisere rekordforsøket.

Nye, helelektriske Ford Explorer har:
- 5 komfortable seter
- Mange smarte rom for oppbevaring
- 14,6’’ berøringsskjerm
- En kraftig lydplanke som gir storslagen lyd
- Tilgang til 500 000 offentlige ladepunkter gjennom BlueOval™-ladenettverket
- Startpris under 500 000 kroner
Innholdet i denne artikkelen er laget av Pressworks og ikke av Brooms redaksjon.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.
2023 © Copyright
BROOM, Kirkegata 1-3, 0153 Oslo
Salgssjef: Øyvind Blankvandsbråten
Daglig leder/redaktør: Knut Skogstad
