Logo, Font, Text

Annonsørinnhold fra Broom

Når det fremadstormende elbilmerket NIO nå lanserer sin nye flaggskipsedan NIO ET7, kan du forvente deg en teknologisk vidunderbil. Ikke bare leverer den ekstrem ytelse, utseendet til denne designperlen avslører raskt at den er skreddersydd for fremtiden.

– Luksus i toppsjiktet


Alt fra materialvalg, et minimalistisk design og NIOs etterhvert velkjente batteribyttefunksjon, gir det kinesiske merket en oppsiktsvekkende høy standard til en pris det er vanskelig å ikke være imponert av.

Klar for morgendagen

– Dette er vår toppmodell, og den er spekket deretter.

Vi møter en travel NIO-representant Asbjørn Mitusch på Rudskogen Motorsenter. Det ligger et slør av forventninger over depotområdet på racingbanen. Dagen byr på både prøvekjøring av Nio ET7 på racingbanen og en høytidelig presentasjon av det som altså er flaggskipet til den kinesiske produsenten.

– Her får du en bil som kan konkurrere med det aller meste av flaggskipsedaner. Den er klar for morgendagen, med teknologi som aldri blir utdatert, sier han entusiastisk.

For er det én ting Nio har satset på i sitt relativt korte liv, er det fremtidsrettet teknologi. Man trenger ikke å ha fulgt bilbransjen veldig nøye for å ha fått med seg at det skjer veldig mye innen feltet autonom kjøring, altså selvkjøringsteknologi.


Volvo Originalservice

Volvo Originalservice er anbefalt fra fabrikken.

Du får ett år gratis Volvo veihjelp mellom hver service. Det gir deg tilgang til assistanse døgnet rundt, hvor som helst i Vest-Europa, dersom uhellet skulle være ute.

Du får tildelt din personlige servicetekniker som er spesialist på Volvo, og som vil følge opp deg og bilen din gjennom hele ditt bilhold.

Du får vite nøyaktig når bilen skal leveres inn, og når den er ferdig.

Biler som har Volvo Cars-appen installert, får også ett års abonnement gratis inkludert i servicen.

Bilens programvare utvikles og forbedres kontinuerlig. Programvareoppdateringer inngår som en viktig del av bilens vedlikehold, og ligger som et fast punkt inkludert i servicen.

Man er garantert originaldeler fra Volvo med livstidsgaranti.

– Nå går Nio videre fra å være best på vår egen greie, batteribytteteknologien, til å satse på å være best på noe som flere produsenter ser på som sitt konkurransefortrinn. Med NAD (NIO Autonomous Driving)-teknologi som NIO Aquila Super Sensing og NIO Adam Super Computing. Dette er det beste og dyreste av tech man får tak i og ligger helt på bransjetoppen.

For NIOs del er det lovverket som begrenser teknologien i dette tilfellet. Men at selvkjøringsteknologien deres er ferdig utviklet for framtiden, betyr heldigvis også at det kommer deg til gode i dag.

– Teknologien er bare én oppdatering unna å være klar når det åpnes for å utnytte den mer. Samtidig ser vi at det for eksempel gir en mykere sving, og bedre sikkerhet på autopilot allerede i dag.



Automotive lighting, Communication Device, Audio equipment, Netbook, Cloud, Gesture, Gadget, Finger
Input device, Automotive design, Personal computer, Audio equipment, Motor vehicle, Peripheral, Gadget
Mode of transport, Satellite radio, Automotive mirror, Motor vehicle, Car, Wheel, Gesture
Water, Finger

– Det er ingen dårlig observasjon, for dette er felles for alle bilene våre, uansett størrelse. Det er morsomt, for det er en gjentagende kommentar. At det føles som man kjører en mindre og mer snerten bil, bekrefter Mitusch.

Etter å ha testet bilens launch control, kan vi også slå fast at det ikke er noe i veien med kreftene under karosseriet, noe som kommer godt med når man for eksempel vil gjennomføre raske og trygge forbikjøringer.

Høres det spennende ut? Nå åpner vi for prøvekjøringer av NIO ET7.

Planlegg en prøvekjøring!



Automotive tail & brake light, Motor vehicle, Car, Grille, Hood

Ytelse gir nytelse

Så hvordan er NIO ET7 å kjøre? Maksimal effekt er oppgitt til 480 kW, 180 kW foran og 300 kW på bakhjulene, med et maksimalt dreiemoment på 850 Nm. Den akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder. Idet vi setter oss inn og soft close-dørene lukkes med en dyp og deilig lyd, kjenner vi sommerfuglene i mellomgulvet.

Men, vi er ikke her for å sette nye runderekorder. Asfalten på banen er dessuten fuktig etter morgenens høstregn. På vei ut fra depotet slår det oss allerede hvor stille det er inne i cockpiten. Her gjør tykke vinduer og øvrig lydisolasjon en meget god jobb i å gi deg behagelige arbeidsvilkår. Og selv etter at de første svingene er unnagjort i rolig tempo, og vi øker farten nedover mot den velkjente svingen Slakter’n, kan vi ikke annet enn å bli imponerte over det ikke-eksisterende støynivået.

Men det er ikke det eneste som imponerer. Ute på banen får vi et meget godt førsteinntrykk av bilens kjøreegenskaper. Ikke bare en den velbalansert, i tillegg til å være meget responsiv og presis i både styring og bremser. Men, når vi kommer til langsiden viser den seg virkelig frem, der den danser rytmisk gjennom kjegleslalomen med største letthet. Til å være en stor og luksuriøs sedan med meget god plass, slår det oss hvor mye mindre den føles når man sitter bak rattet.

Minimalistisk overflod

Det er liten tvil om at NIO ser design som et viktig element, for her snakker vi gjennomført og helhetlig tankegang.

– Bilene våre har opp til nå vært bygget og designet rundt batteribyttefunkjsonen vår. Nå tar vi det som utgangspunkt, og ET7 er derfor bygget og designet rundt selvkjøringsteknologien. Vi putter ikke bare funksjoner og teknologi inn i en ferdigdesignet bil, vi designer bilen med teknologien vår som ledestjerne, forteller Mitusch.

Med 33 høyytelsesensorenheter, inkludert høyoppløselige kameraer med 11.8 megapiksler og LiDAR-radar, kan NIO Aquila Super Sensing-systemet levere opptil 8 gigabyte data per sekund. Designmessig er denne teknologien meget elegant integrert i bilens allerede stilfulle design, som tåler sammenligning med andre premiumbiler meget godt.

Personal luxury car, Automotive lighting, Hood, Bumper, Rim
Input device, Automotive design, Personal computer, Audio equipment, Motor vehicle, Peripheral, Gadget
Automotive design, Motor vehicle, Hood, Car
Automotive tail & brake light, Motor vehicle, Car, Grille, Hood

Interiøret holder samme høye designklasse når det kommer til både enkle linjer og kvalitetsmaterialer. Setene i det spennende og fornybare supermaterialet Karuun®, har i tillegg en massasjefunksjon vi bare må elske. Denne, og for eksempel åpning av vinduer, kan du aktivere gjennom verdens første in-car AI-system, NOMI. Denne sjarmerende og kunstig intelligente lille dingsen både snur seg mot deg og blunker søtt til deg mens hun hjelper til underveis.

Stiv i ryggen? Nå åpner vi for prøvekjøringer av NIO ET7.


Planlegg en
massasje prøvekjøring

Mode of transport, Motor vehicle, Automotive lighting, Car, Smile, Hood
Automotive parking light, Land vehicle, Tire, Car, Wheel, Window, Plant, Hood
Land vehicle, Automotive tire, Car, Wheel, Plant, Asphalt, Racing
Land vehicle, Automotive tire, Car, Wheel, Hood, Tree, Motorsport, Asphalt
Automotive parking light, Vehicle registration plate, Volvo amazon, Wheel, Tire, Car, Hood, Grille
Vehicle registration plate, Automotive tire, Car, Hood, Snow, Grille, Wheel

Foto: Privat

Innholdet i denne artikkelen er laget av Pressworks og ikke av Brooms redaksjon.
2022 © Copyright

BROOM, Kirkegata 1-3, 0153 Oslo

Salgssjef: Øyvind Blankvandsbråten
Daglig leder/redaktør: Knut Skogstad

logosvart-turbo_1000.png