Logo, Font, Text

Annonsørinnhold fra Broom

Det er tidlig morgen i tidligere indre Østfold. Tunge tåkedotter henger over jordet, en liten elv og en kirke mens morgensolen forsøker å bryte igjennom uten å lykkes. Veien snirkler seg mellom jordene i kulturlandskapet, hele veien fra til Rudskogen Motorsenter, landets hovedanlegg for motorsport. Dette er en fullblods racingbane. Pulsen stiger noen hakk.

Morgentåke på Rudskogen



På parkeringsplassen blir vi møtt av en hyggelig men travel Asbjørn Mitusch, en av elbilmerket NIOs hyggelige representanter i Norge. Vi har kommet for å lære mer om – og ikke minst prøvekjøre – deres flunkende nye luksusmodell NIO ET7.

Fullspekket luksus

Idet tåken letter over racingbanen, erstattes den av et slør av forventninger. I depotområdet går praten livlig. Dagen byr på både prøvekjøring av Nio ET7 og en høytidelig presentasjon av det som altså er det nye flaggskipet til den kinesiske produsenten.

– Her får du en bil som kan konkurrere med det aller meste av flaggskipsedaner. Den er klar for morgendagen, med teknologi som aldri blir utdatert, sier Mitusch entusiastisk.

For deg som er er en “early adopter” og utålmodig technerd som alltid jakter på det nyeste, er det ikke umulig at NIO er et merke du kommer til å bli glad i. Både på utsiden og innsiden viser teknologien seg fram umiddelbart.  


Volvo Originalservice

Volvo Originalservice er anbefalt fra fabrikken.

Du får ett år gratis Volvo veihjelp mellom hver service. Det gir deg tilgang til assistanse døgnet rundt, hvor som helst i Vest-Europa, dersom uhellet skulle være ute.

Du får tildelt din personlige servicetekniker som er spesialist på Volvo, og som vil følge opp deg og bilen din gjennom hele ditt bilhold.

Du får vite nøyaktig når bilen skal leveres inn, og når den er ferdig.

Biler som har Volvo Cars-appen installert, får også ett års abonnement gratis inkludert i servicen.

Bilens programvare utvikles og forbedres kontinuerlig. Programvareoppdateringer inngår som en viktig del av bilens vedlikehold, og ligger som et fast punkt inkludert i servicen.

Man er garantert originaldeler fra Volvo med livstidsgaranti.

– Det er veldig mye high-tech utstyr i bilen, og brukervennligheten har blitt meget god på bare ett år. Vi har store planer for FOTA (Firmware Over The Air), som gir oss muligheten til å oppgradere bilene uten å ta dem inn. Vi liker å gi folk “mye greier”. Men vi oppdaterer ikke kun for å oppdatere, selv om vi er ganske “på”. Målet er jo at bilen hele tiden skal bli bedre, gliser han.

“Future proof”

NIO ET7 skal vise seg å være en drøm å kjøre. Med en maksimal effekt oppgitt til 480 kW – med 180 kW foran og 300 kW på bakhjulene – og med et maksimalt dreiemoment på 850 Nm,  akselererer den fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder. Dette må jo bare bli gøy. Prøvekjøring på bane gir imidlertid ikke et fullverdig bilde av bilens kjøreegenskaper, og da spesielt ikke NIOs systemer for autonom kjøring. Selvkjørings teknologien til det kinesiske merket ligger i følge Mitusch helt i bransjetoppen. Men mer om det senere.





Automotive design, Motor vehicle, Hood, Car
Personal luxury car, Automotive design, Motor vehicle, Smile, Hood
Water, Finger
Automotive tire, Race track, Road surface, Vehicle, Car, Asphalt, Racing, Wheel

Men det er ikke det eneste som imponerer. Ute på banen får vi et meget godt førsteinntrykk av bilens kjøreegenskaper. Den danser lett og velbalansert gjennom svingene, og viser seg å være svært responsiv og presis i både styring og bremser.

Ikke nok med det, da vi runder siste sving og kommer ut på langsiden får den virkelig vist seg frem, der den vrikker seg  rytmisk gjennom kjegleslalomen med største letthet. Til å være en stor og luksuriøs sedan med meget god plass, slår det oss hvor mye mindre den føles når man sitter bak rattet.


Personal luxury car, Automotive design, Motor vehicle, Hood

Ytelse gir nytelse

Men selv om dette er en bil med en saftig drivlinje med kraftige fraspark, er det ikke runderekorder som står på menyen i dag. Asfalten på banen er dessuten fuktig etter nattens høstregn. På vei ut på banen legger vi raskt merke til hvor stille det er inne i cockpiten. Her gjør tykke vinduer og øvrig lydisolasjon det meget behagelig å være på jobb, støymessig. Og selv etter at de første svingene er unnagjort i rolig tempo, og vi øker farten nedover mot den velkjente svingen Slakter’n, kan vi ikke annet enn å bli imponerte over det ikke-eksisterende støynivået.

– Du er ikke den første som blir imponert over hvor gjennomført design og konstruksjon er i denne bilen, kommenterer Mitusch.





– Det er ingen dårlig observasjon, for dette er felles for alle bilene våre, uansett størrelse. Det er morsomt, for det er også en gjentagende kommentar. At det føles som man kjører en mindre og mer snerten bil, bekrefter Mitusch.

Etter å ha testet bilens launch control, kan vi også slå fast at det ikke er noe i veien med kreftene under karosseriet, noe som kommer godt med når man for eksempel vil gjennomføre raske og trygge forbikjøringer.

Skal du ha en teknologisk godtepose av en bil, er altså NIO ET7 et valg som mange nordmenn med sans for innovasjon og luksuriøs komfort kommer til å ta. Med batterileie, som altså gjør at du på fem minutter kan bytte til fulladet batteri på en av NIOs fire servicestasjoner, har den en pris fra 579.000 kroner, ferdig spekket.

Personal luxury car, Automotive lighting, Hood, Bumper, Rim
Input device, Automotive design, Personal computer, Audio equipment, Motor vehicle, Peripheral, Gadget
Automotive design, Motor vehicle, Hood, Car
Automotive tail & brake light, Motor vehicle, Car, Grille, Hood
Automotive parking light, Land vehicle, Tire, Car, Wheel, Window, Plant, Hood
Land vehicle, Automotive tire, Car, Wheel, Plant, Asphalt, Racing
Land vehicle, Automotive tire, Car, Wheel, Hood, Tree, Motorsport, Asphalt
Automotive parking light, Vehicle registration plate, Volvo amazon, Wheel, Tire, Car, Hood, Grille
Vehicle registration plate, Automotive tire, Car, Hood, Snow, Grille, Wheel

Foto: Privat

Innholdet i denne artikkelen er laget av Pressworks og ikke av Brooms redaksjon.
2022 © Copyright

BROOM, Kirkegata 1-3, 0153 Oslo

Salgssjef: Øyvind Blankvandsbråten
Daglig leder/redaktør: Knut Skogstad

logosvart-turbo_1000.png