Logo, Font, Text

Annonsørinnhold fra Broom

Nå lanseres NIO ET7 i Norge. Det innovative elbilmerkets nye flaggskipsedan ligger meget langt fremme i feltet når det kommer til cutting-edge tech. For allerede når man legger øynene på det luksuriøse designet, legger man raskt merke til en rekke elegant integrerte kameraer og sensorer. Med NIO ET7 får du nemlig en bil som ligger helt på bransjetoppen hva gjelder selvkjøringsteknologi.

– En teknologisk vidunderbil


Innovasjon er et nøkkelord når man blir kjent med NIO. Hittil har de fått mye oppmerksomhet rundt sin batteribytteteknologi, hvor man kjøper bilen uten batteri og leier i stedet gjennom en abonnementstjeneste. I Norge er det denne løsningen 96% av kundene velger. Ikke rart når tjenesten lar deg bytte mellom batteristørrelser, for eksempel hvis du skal på hytta.

Et tydelig tegn på at teknologisk innovasjon at treffe blink i markedet. Nå er det “Design for AD (autonomous driving)” som er den neste store satsingen.

Megatrend for framtiden

– Den store trenden innen bil nå, er selvkjøring. Så nå designer vi en bil som skal være best på selvkjøring, og best på å utnytte batteribytteteknologien vår. Vi møter NIO-representant Asbjørn Mitusch på Rudskogen for en grundig gjennomgang og prøvekjøring av det kinesiske merkets nye flaggskip.

ET7 er bokstavelig talt fullstappet med NIOs nyeste NAD (NIO Autonomous Driving)-teknologi. Over hele verden pågår det akkurat nå et intenst kappløp om å være “future proof” når lovverket for selvkjøring etterhvert mykes mer og mer opp.


Volvo Originalservice

Volvo Originalservice er anbefalt fra fabrikken.

Du får ett år gratis Volvo veihjelp mellom hver service. Det gir deg tilgang til assistanse døgnet rundt, hvor som helst i Vest-Europa, dersom uhellet skulle være ute.

Du får tildelt din personlige servicetekniker som er spesialist på Volvo, og som vil følge opp deg og bilen din gjennom hele ditt bilhold.

Du får vite nøyaktig når bilen skal leveres inn, og når den er ferdig.

Biler som har Volvo Cars-appen installert, får også ett års abonnement gratis inkludert i servicen.

Bilens programvare utvikles og forbedres kontinuerlig. Programvareoppdateringer inngår som en viktig del av bilens vedlikehold, og ligger som et fast punkt inkludert i servicen.

Man er garantert originaldeler fra Volvo med livstidsgaranti.

NIO Aquila Super Sensing består av ikke mindre enn 33 høyytelsesensorenheter. Det inkluderer 11.8 megapikslers høyoppløselige kameraer,  høyoppløselig LiDAR-radar med ultralang rekkevidde, fem millimeterbølgeradarer, 12 ultralydsensorer, to høypresisjonsposisjoneringsenheter, V2X og ADMS. Aquila kan levere hele åtte gigabyte med data per sekund. Dette stiller store krav til programvaren, og for å takle alt dette har NIO utviklet NIO Adam Super Computing-sytemet. Dette er utstyrt med 4 NVIDIA DRIVE Orin SoCs, noe som gir en total datakraft på hele 1016 TOPS. NIO har også utviklet en egen persepsjonsalgoritme, lokalisering, kontrollstrategi og plattformprogramvare, som skal sikre maksimalt utbytte av alle sensorene.

– NIO ET7 ligger helt i den absolutte bransjetoppen, konstaterer Mitusch.



Automotive design, Motor vehicle, Hood, Car
Personal luxury car, Automotive design, Motor vehicle, Smile, Hood
Water, Finger
Automotive tire, Race track, Road surface, Vehicle, Car, Asphalt, Racing, Wheel

Klar for morgendagen - allerede i dag

Mitusch er tydelig på at de avanserte systemene

– Nå satser NIO på å være best på noe som flere produsenter ser på som sitt konkurransefortrinn. Med NIO Aquila Super Sensing og NIO Adam Super Computing har vi laget en bil som langt på vei er klar for det lover og regler på sikt måtte åpne for, både i nær og fjernere fremtid. Denne bilen er i stand til å gjøre mye mer enn det som ligger tilgjengelig for deg som kjøper den i dag. Vi skal være klare for oppmykninger i lovene for selvkjørende biler. Teknologien er bare én oppdatering unna å være klar når det åpnes for å utnytte den mer.

Men, ifølge Mitusch gjør de svært ambisiøse målene til merket at du som sjåfør nyter godt av førerassistansesystemene, med én gang du setter deg inn bak rattet og begynner å kjøre.


– Vi ser jo at alle disse fordelene oversettes til en smoothere autopilot allerede i dag. Med så kraftig teknologi ligger som sagt ikke begrensningene i bilen, men i lovverket. Men du kan allerede nyte en mykere sving, bedre nødbremsinger og jevnt over bedre sikkerhet på autopilot allerede i dag. Men det ligger altså mer kraft i bilen nå enn det som strengt tatt er nødvendig. Og når lovverket oppdateres, vil din bil fortsatt kunne yte maksimalt av det som er lovlig, forteller han.

Personal luxury car, Automotive design, Motor vehicle, Hood

For deg som er er en “early adopter” og utålmodig technerd som alltid jakter på det nyeste, er det ikke umulig at NIO er et merke du kommer til å bli glad i. Hør bare her.  

– Det er veldig mye high-tech utstyr i bilen, og brukervennligheten har blitt meget god på bare ett år. Vi har store planer for FOTA (Firmware Over The Air), som gir oss muligheten til å oppgradere bilene uten å ta dem inn. Dette har jo flere moderne biler, men så velger nok vi å bruke det mer enn snittet, med rundt én til to oppdateringer i måneden. Og da slipper vi ikke bare sikkerhetsoppdateringer, men for eksempel helt nye funksjoner. Vi liker å gi folk “mye greier”. Men vi oppdaterer ikke kun for å oppdatere, selv om vi er ganske “på”. Målet er jo at bilen hele tiden skal bli bedre, gliser han.

Duppeditter, rå ytelse og høy oppløsning

Dette er altså en premiumbil i luksusklassen, som presterer ekstremt bra på alle områder. På veien yter den en maksimal effekt som er oppgitt til 480 kW – med 180 kW foran og 300 kW på bakhjulene. Med et maksimalt dreiemoment på 850 Nm. Den akselererer fra 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder.

Interiøret er av kvalitetsmaterialer som for eksempel soft close-dører og massasjeseter i supermaterialet Karuun®. Designet er av den stilfulle og minimalistiske typen – selv om tilbudet man som sjåfør har i cockpiten bærer preg av overflod.

– NIO ET7 kommer med NIOs andregenerasjons digitale cockpit, og her har det blitt

gjort en rekke forbedringer for å sikre bedre mobiltilkobling og kommunikasjonsmuligheter. Cockpiten er drevet av intet mindre enn tredjegenerasjons Generation Qualcomm®

Snapdragon™ Automotive Cockpit Platform. Den nye 12,8-tommers AMOLED-skjermen er

plassert midt på dashbordet, og har kraftig forbedret oppløsning og kontrast.


Automotive design, Motor vehicle, Hood, Car
Automotive side-view mirror, Motor vehicle, Alloy wheel, Car, Hood
Personal luxury car, Automotive lighting, Hood, Bumper, Rim
Input device, Automotive design, Personal computer, Audio equipment, Motor vehicle, Peripheral, Gadget
Automotive design, Motor vehicle, Hood, Car
Automotive tail & brake light, Motor vehicle, Car, Grille, Hood

Skal du ha en teknologisk godtepose av en bil, er altså NIO ET7 et valg som mange nordmenn med sans for innovasjon og luksuriøs komfort kommer til å ta. Med batterileie, som altså gjør at du på fem minutter kan bytte til fulladet batteri på en av NIOs fire servicestasjoner, har den en pris fra 579.000 kroner, ferdig spekket. NIO opererer helt uten dyre utstyrspakker, men du kan legge til hengerfeste. I det vi setter oss inn for å prøvekjøre bilen, har godeste Asbjørn Mitusch bare én liten techting til han må vise.

– Så har vi jo verdens første in-car AI-system – NOMI – en artig liten funksjon som gir en fin tilleggsverdi. Denne sjarmerende og kunstig intelligente lille dingsen både snur seg mot deg og blunker søtt til deg mens hun hjelper til med styring av massasjefunksjonen, styring av viduer, musikk og navigering underveis, informerer han fra passasjersetet.


Peripheral
Automotive parking light, Land vehicle, Tire, Car, Wheel, Window, Plant, Hood
Land vehicle, Automotive tire, Car, Wheel, Plant, Asphalt, Racing
Land vehicle, Automotive tire, Car, Wheel, Hood, Tree, Motorsport, Asphalt
Automotive parking light, Vehicle registration plate, Volvo amazon, Wheel, Tire, Car, Hood, Grille
Vehicle registration plate, Automotive tire, Car, Hood, Snow, Grille, Wheel

Foto: Privat

Innholdet i denne artikkelen er laget av Pressworks og ikke av Brooms redaksjon.
2022 © Copyright

BROOM, Kirkegata 1-3, 0153 Oslo

Salgssjef: Øyvind Blankvandsbråten
Daglig leder/redaktør: Knut Skogstad

logosvart-turbo_1000.png