Logo, Font, Text

Annonsørinnhold fra Broom

Ladbare hybrider har vært populære her til lands, både på grunn av fleksibiliteten de tilbyr i vanskelige, norske forhold, og fordi lave avgifter har gjort at man har fått veldig mye bil for pengene.

Lettere hverdag med det beste fra to verdener


Familien Dyrnes-Holter kjører en Volvo V90, som de har hatt i omtrent ett år. I hverdagen kjører familien elektrisk, men de setter pris på å kunne koble inn bensinmotoren når behovet melder seg.

Det er langt ifra den første Volvoen familien eier, og heller ikke den første hybridbilen

Slipper å vekke barna

Hverdagskjøringen består mye av å få levert barna i barnehagen, og komme seg på jobb selv. Dette skjer som sagt ved hjelp av stasjonsvognens elmotor. Sebastian forteller at det hovedsakelig er på langturene at familien kobler inn bensinmotoren. 

– Vi har familie i Telemark, så det blir blant annet noen turer dit. Med små barn i bilen er det en fordel å kunne kjøre lengst mulig, uten at man må stoppe fordi man for eksempel må lade. Når barna først sover vil vi utnytte muligheten til å kjøre så langt som mulig! Samtidig er det jo greit å slippe rekkeviddeangsten. For hvis den skulle dukket opp, er det bare å stoppe ved bensinpumpen i to minutter, så er man i gang igjen. 


– Dette er den fjerde Volvoen vår, og den tredje hybriden. For vår del er hybrid den mest praktiske løsningen, siden vi kjører mest mulig på strøm i hverdagen, men samtidig har behov for å kunne ta lengre turer, forteller Sebastian Dyrnes.


Les mer om Volvo sine ladbare hybrider her

Volvo tar regningen

Ladbare hybridbiler nøt lenge godt av avgiftsfritak, men de siste par årene har dette endret seg. Slike biler ble dyrere i 2023, og derfor har vi bestemt oss for å ta regningen slik at prisen ikke øker for forbrukerne, forteller Carsten Torp i Volvo Cars Norway. 

Vision care, Flash photography, Glasses, Atmosphere, Vehicle

– Norge har en offensiv avgiftspolitikk med fokus på helelektriske biler, og dermed reduseres avgiftsfordelene for ladbare hybridbiler fremover. Dermed øker prisen på disse bilene, men vi mener våre kunder fremdeles bør ha mulighet til å kjøre ladbare hybrider, som en overgang til helelektriske Volvo-biler.

Derfor har vi bestemt oss for å ta regningen, slik at prisen for de ladbare hybridbilene ikke økes tilsvarende avgiftsøkningen som kom ved årsskiftet, forklarer Torp.   

Sikkerhet først

Sebastian og familien har altså holdt seg til Volvo. Det er én hovedgrunn til det valget, forteller han.

– For vår del handler det først og fremst om sikkerhet, ikke minst etter at vi fikk barn. Vi vil jo ta best mulig vare på det kjæreste vi har, og da er det veldig betryggende å vite at vi kjører rundt i noe av det tryggeste som finnes på veiene i dag.

Det er nemlig ikke uten grunn at Volvo har fått rykte på seg å være et særdeles trygt bilmerke. Volvo begynte allerede på 1970-tallet å samle inn data fra ulykker hvor merket hadde vært involvert, og har brukt funnene i sin egen forskning. Arbeidet har resultert i aktive og passive sikkerhetssystemer som er i verdensklasse. 

Sebastian Dyrnes er likevel rask med å understreke at sikkerheten langt ifra er det eneste positive ved familiens V90.

– Dette er så mye mer enn en airbag på hjul, den har alt vi trenger av komfort, praktiske løsninger og så videre. Med to barn på 3 og 1 år er det en del barnevogner og utstyr som skal være med på tur, og det er null problem. Da vi nylig pusset opp hjemme, var det veldig greit med en stasjonsvogn hvor det var plass til lange lister og den slags. 

Sebastian er strålende fornøyd med hybridbilen, og sier familien ikke kommer til å bytte med det første.

Les mer om V90 Recharge her

noe av det tryggeste som finnes på veiene i dag.
– Vi vil jo ta best mulig vare på det kjæreste vi har, og da er det veldig betryggende å vite at vi kjører rundt i

– Så lenge det finnes gode hybridløsninger, vil nok det være det mest praktiske for oss. Samtidig ser vi jo at elektrifiseringen går stadig fremover, med stadig bedre løsninger blant annet innen batterier og rekkevidde. Sånn sett er det kanskje bare et spørsmål om tid før vi også går helt elektrisk, men for øyeblikket er det hybrid som best dekker våre behov.

Har du lyst til å prøvekjøre en ladbar hybrid fra Volvo?

Fordeler med ladbar hybrid:

  • Kjør elektrisk i hverdagen og nærmiljøet
  • Ingen rekkeviddeangst på langtur
  • Ingen kø for å fylle drivstoff på langtur
  • Kortere tid for å fylle drivstoff
  • Tilnærmet samme rekkevidde på langtur sommer og vinter
  • Inntil 1000 km rekkevidde med fulladet batteri og full tank
  • Trekke tilhenger uten store påvirkninger på rekkevidden

Fullelektrisk

De helelektriske modellene XC40, C40 og nye EX90 er allerede lansert, og Volvo vil om noen år kun tilby helelektriske biler. I mellomtiden vil Volvos ladbare hybridbiler være et godt valg, som også gir en stor miljøgevinst ved at de kan kjøres i nærmiljøet som helelektriske biler, samtidig som fleksibiliteten og brukervennligheten på langkjøring og med tilhenger opprettholdes.

Når den dagen eventuelt kommer at familien Dyrnes-Holter «tar en Dylan» og går helt elektrisk, ser ikke Sebastian mørkt på det. 

– Nei, som sagt føler vi jo allerede at vi kjører elektrisk i hverdagen, vi kobler ikke inn bensinmotoren før vi må. Og hvis den dagen kommer at vi ikke trenger tenke på det, er jo det selvfølgelig helt greit, fastslår Sebastian Dyrnes.

Innholdet i denne artikkelen er laget av Pressworks og ikke av Brooms redaksjon.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.
2023 © Copyright

BROOM, Kirkegata 1-3, 0153 Oslo

Salgssjef: Øyvind Blankvandsbråten
Daglig leder/redaktør: Knut Skogstad

logosvart-turbo_1000.png
Derfor har vi bestemt oss for å ta regningen, slik at prisen for de ladbare hybridbilene ikke økes tilsvarende avgiftsøkningen som kom ved årsskiftet, forklarer Torp.