Skulle aldri
ha elbil

Plutselig gjennomførte de en 10 500 kilometer lang bilferie i sin nye Renault Zoe

ANNONSØRINNHOLD

Produsert av PRESSWORKS for BROOM

– Ikke tale om. Jeg skulle ikke ha noen elbil, sier Laila og rister på hodet. 

– Med min flaks, så blir jeg stående fast i trafikken ett eller annet sted, sier hun. Dette var Lailas tanker om elbil frem til hun prøvekjørte Renault Zoe. Nå er hun helt forelsket den snertne, knallrøde Renault Zoe. Laila forklarer at hennes skepsis til elbiler skyldes i stor grad frykten for å havarere i veikanten med tomt batteri. 

“Med min flaks, så blir jeg stående fast i trafikken ett eller annet sted.”

Laila Bakkevoll

– Selgeren hos Renault forklarte det veldig godt: Du ser jo hele tiden hvor mye elektrisitet du har igjen — akkurat på samme måte som du ser hvor mye bensin du har igjen i en bensinbil, forklarer hun. Da ble hun beroliget.  


P1122062.jpeg
P1122032.jpeg

Prøvekjøre Renault ZOE?
Klikk her

“Nyt det! Ikke stress! Det er nok av ladestasjoner”

Trond Sandvik Simonsen




Like etter innkjøpet av elbilen startet diskusjonen mellom henne og samboeren Trond om sommerens bilferie. Planen var å besøke en venn på Andøya i Nord-Norge. Turte de å kjøre den nye elbilen helt fra Kristiansand til Tromsø? Finnes det ladere hele veien? Vil turen ta for lang tid med alle lade-pausene? Er den god nok å sitte i på langtur? 

Droppet bensinbil - tok ferien i sin Zoe

Paret innrømmer at de aller først ikke hadde troen på at bilen skulle egne seg til en sånn tur. Etter en samtale med Renault-forhandleren ble de forsikret om at det ikke skulle by på noen problemer å kjøre fra Kristiansand til Nord-Norge. Det er flere lademuligheter på veien - og trenger man ikke likevel å strekke beina litt når man kjører så langt? 

“En venninne overbeviste oss om å starte blogg og fortelle om reisen.”

Enden på visa var at de droppet bensinbilen og pakket all bagasjen inn i sin nye Renault Zoe. Dermed ble også drivstoffkostnadene redusert betydelig.

– En venninne overbeviste oss om å starte blogg og fortelle om reisen, ler Laila. Derfor endte det med at Trond satte opp en blogg og vi kunne skrive litt om reisen og dele erfaringer om lading og elbil på langtur, forteller hun.

Paret fikk underveis en del nysgjerrige følgere ettersom de spiste breddegrader på vei nordover. De fleste heiet på dem, men noen elbil-skeptikere fulgte også med.

– Da vi kom oss trygt over Saltfjellet fikk vi høre fra noen av skeptikerne at – jo, det går an å kjøre Norge på langs i en elbil, forteller Trond.

Lett å planlegge lading

Det reiseglade paret har gjort seg noen erfaringer underveis. Den viktigste erfaringen er ikke Trond i tvil om:

– Ja: Nyt det, sier Trond fort.

– Ikke stress. Det er nok av ladestasjoner. Du har kjøpesentere med lademuligheter. Flere bensinstasjoner har ladepunkter. På hoteller, hytter og campingplasser kan du lade mens du overnatter. Last ned et par apper på mobilen så har du full oversikt over alle lademuligheter på veien. Det er veldig enkelt å planlegge reisen, sier han.

– Er du på ferie, så er du på ferie. Du skal stoppe litt underveis uansett. Man skal ikke fra A til B fortest mulig — for da er du ikke på ferie. Har du med småunger, så trenger de jo å løpe litt rundt etter noen timers kjøring. Da er det bare å kombinere den pausen med litt lading, så har du slått to fluer i én smekk, sier Laila.

Les mer om Renault ZOE

IMG-0980.jpg
ZOE pa Andya august 17.jpg

– En annen ting: Har du elbil og stopper for å lade så skjer det en merkelig ting: Elbil-folk prater med hverandre. Du blir så hinsides sosial. For man må jo vente der i 10-15 minutter. Man kan jo ikke bare sitte å se på folk, så det ender det jo med at man begynner å prate, forteller hun.

Ikke rent sjelden fikk paret seg nye venner på Facebook og til og med avtaler om å møtes senere.

“Hadde vi visst at det vi vet i dag, så hadde vi ikke ladet fullt så ofte som vi gjorde på den turen. Rekkevidden holdt mer enn nok.”

Trond Sandvik Simonsen

Ingen rekkeviddeangst

Til tross for mange lange strekk og til tider ganske lang avstand mellom ladestasjoner, forteller Trond at de aldri var spesielt stresset for ikke å finne sted å lade bilen. Tvert imot sier han at nok kunne slappet enda mer av mellom ladestoppene.

– Hadde vi visst at det vi vet i dag, så hadde vi ikke ladet fullt så ofte som vi gjorde på den turen. Rekkevidden holdt mer enn nok, bedyrer Trond.


ZOE pa Saltfjellet august 2017.jpg
IMG-0153.jpg

Prøvekjøre Renault ZOE?
Klikk her

P1122137.jpeg
P1122032.jpeg
P1122069.jpeg
P1122062.jpeg
P1122066.jpeg
P1122088.jpeg
P1122055.jpeg

– Da vi kom til Trollstigen regnet jeg ut at vi måtte ha absolutt fulladet batteri for å komme over, sier Trond.
– Det jeg glemte å tenke på, var at bilen regenerer strøm når vi kjører ned igjen. Da vi kom ned igjen var batteriet nesten fulladet igjen, ler han.


“Har du elbil og stopper for å lade så skjer det en merkelig ting: Elbil-folk prater med hverandre”

Laila Bakkevoll


Etter turen til Tromsø fikk paret vann på mølla og har i ettertid gjennomført flere elbil-ferier.

De har siden tatt mange lange turer både i Norge, Danmark og Sverige. Også i år er det Renault Zoe som bringer familien avgårde på ferie.

Les mer om Renault ZOE

P1122088.jpeg
IMG_20191228_145625.jpg

Prøvekjøre Renault ZOE? Klikk her

Innholdet i denne artikkelen er laget av Pressworks og ikke av Brooms redaksjon.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.
© Copyright

BROOM, Kirkegata 1-3, 0153 Oslo

Salgssjef: Øyvind Blankvandsbråten
Daglig leder/redaktør: Knut Skogstad

logosvart-turbo_1000.png