BROOM.NO Annonseweb
Norges ledende bilmagasin på nett
Broom gikk på luften første gang i 2008, som en bimedial satsing fra TV 2.
Nettsiden tok raskt posisjonen som Norges største på bil. Den redaksjonelle profilen er bred og inkluderende. Broom publiserer mellom 30 og 40 artikler hver uke og er bemannet fra morgen til kveld, på hverdager, i helger og i ferier.
Trafikken ligger i gjennomsnitt på over 550.000 unike brukere per uke. Trafikkrekorden er for øvrig på 979.000 unike brukere, på én uke. Målgruppemessig når Broom svært bredt, med en klar overvekt av mannlige lesere.
Øyvind Blankvandsbråten er salgssjef i Broom. Han har over 20 års erfaring med annonsering på nett og har inngående kunnskap om dette markedet. Han sitter også på et unikt kontaktnett, både til mediebyråer og bilbransjen. Øyvinds rolle er å tilrettelegge best mulig for annonsørene – og sørge for at de får valuta for pengene på Norges største nettsted om bil.
-Knut Skogstad. Daglig leder og redaktør.
Kilde: Brooms leserundersøkelse januar 2021
NØKKELINFO
93% menn
Vår kjernemålgruppe er mellom 30 -70 år og bor spredt i hele landet.
Daglige lesere
De fleste av våre lesere besøker oss hyppig, fra ukentlig til flere ganger om dagen.
Høy inntekt
Våre lesere har god råd. Gjennomsnittlig bruttoinntekt er på hele 700 000,- kroner per år.
Har flere biler
De fleste av våre lesere en og to biler. Hele 24% har tre biler eller flere.
Elektrisk og eksos
Fremdeles kjører de fleste naturlig nok diesel og bensin, mens andelen el og hybrid er økende.
28% skal bytte
Våre lesere er alltid på jakt etter et godt bilkjøp. En av fire skal bytte bil det neste året.
Leserne foretrekker Broom
Våre lesere foretrekker Broom som kanal når de skal orientere seg om sin neste bil.
Format: Toppbanner
Størrelse: 980x300
Maks KB: 120 KB
CPM: 300,-
Format: Superdupertoppbanner
Størrelse: 980x600
Maks KB: 150 KB
CPM: 350,-
Format: Fullskjerm, cross device
Størrelse: 1920x1080
Maks KB: 150 KB
CPM: 450,-
Format: Skyskraper sticky
Størrelse: 300x750
Maks KB: 100 KB
CPM: 220,-
Format: Netboard
Størrelse: 580x400
Maks KB: 100 KB
CPM: 250,-
Format: Mobil toppbanner
Størrelse: 320x250
Maks KB: 80 KB
CPM: 300,-
Format: Mobil netboard 1
Størrelse: 320x250
Maks KB: 80 KB
CPM: 300,-
Format: Mobil netboard 2
Størrelse: 320x250
Maks KB: 80 KB
CPM: 300,-
Format: Mobil netboard 3
Størrelse: 320x250
Maks KB: 80 KB
CPM: 300,-
Format: Mobil chatbot / Cavai
Størrelse: N/A
Maks KB: N/A
CPM: 300,-
Format: Content/nativeinngang
Størrelse: 300x250
Maks KB: 100 KB
Fast 49 000,-/uke
Format: Partneravtale fast per måned
Størrelse: 300x250
Maks KB: 80 KB
CPM: På forespørsel
Format: Pre/postroll
CPM: 360,-
Magasinproduksjon content fra Pressworks
distribuert på Broom Turbo: fra 29 000,-
Tekniske spesifikasjoner for
fullskjermsformat
Tekniske spesifikasjoner for HTML 5
Programmatisk
Alt annonsemateriell sendes til oyvind@broom.no.
Standard materiell leveres innen to (2) arbeidsdager før kampanjestart. Annonser som krever andre tekniske løsninger enn standard, Rich Media, HTML5, ekspanderende og annet som krever testing, skal leveres fem (5) virkedager før oppstart. Ved for sen levering, eller om materiell ikke er i henhold til tekniske spesifikasjoner, kan ikke Broom garantere at kampanjen går live til planlagt oppstart og reklamasjonsretten til kunden faller bort.
PRODUKTER & PRISER 2024
"Broom er løsningsorienterte og fleksible, og jobber etter å gi både kunden og sluttbrukeren best mulige løsninger!"
Ole Lakselv, Mindshare Norway
"Kampanjen på Broom.no har gitt oss gode resultater."
Stine Fratras, marketing manager Renault Norge
KUNDER & CASER
Garasjetid
Brooms lesere er også opptatt av bilpleie og naturligvis hvordan dette skal gjøres best og mest effektivt. Da Garasjetid åpnet sin butikk senhøst 2019 var jeg ikke i tvil om at det var en aktør jeg ønsket å vise for våre lesere. Garasjetid selger bilpleie-produkter i alle sjangre og klasser, og ved å kjøre native annonsering tilpasset årstidene har de fått beviset på at våre lesere både vil lære hvordan de skal gjøre det og ha mulgheten til å handle produktene det vises til.
«Når vi i Garasjetid.no skulle finne en strategisk partner i media så var det naturlig for oss å velge Broom.
Brooms lesere og enorme trafikk er midt i nøkkelmålgruppen vår og styrker uten tvil vår merkevareposisjon i Norge. Med Broom har vi nå en plattform i toppsjiktet i norsk media til å vise frem vårt gode innhold og fantastiske produkter - og det er viktig for oss. Vi er veldig fornøyd med samarbeidet så langt og kommer til å samarbeide i lang tid fremover også.»
- Bjørn-Aage Bredal, Salgs- og Markedssjef i Garasjetid AS.
Biltema
Biltema var Brooms første kunde til å kjøre native annonsering hos oss. De har igjennom flere år tilpasset budskapet sitt til årstidene og tilpasset produktene til Brooms lesere. Vi har sammen plukket de beste artiklene og kategoriene, spesielt sydd sammen for Brooms lesere. Alt innhold som Broom har produsert har blitt plassert hos kundens egen inspirasjonsside. Vi har vist både hvordan du kan spare penger ved selv å utføre enkle jobber på eget kjøretøy, samt sørget for at våre lesere kan forberede seg skikkelig til ferie og andre utfarter med all slags utstyr.
«Samarbeidet med Broom har hjulpet oss med å nå kjernemålgruppen til Biltema. Gode contentsaker skrevet av en gjeng som har god peiling på bil, kombinert med klikkbare annonser, har gjort at vi har lykkes i å eksponere budskapet vårt for mange bilinteresserte, samtidig som vi har fått relevant trafikk inn på biltema.no.»
-Toni Zovko, Digital markedsfører, Biltema Norge.
"Broom.no forstår hvordan innhold skaper salg. I tillegg har de levert bra filmproduksjoner.
Stine Fratras, marketing manager Renault Norge
Broom er kunnskap. Broom er lidenskap. Broom er gøy. Broom er informativt. Broom er underholdende og Broom setter ofte dagsorden i media.
Broom er både Norges og Skandinavias største redaksjonelle nettsted om bil, og vi som jobber her lever etter å la vårt slagord
«vi deler din lidenskap» gjennomsyre alt vi gjør og alt vi driver med.
VÅRT TEAM
For svært mange er bil en praktisk greie, noe man bare er nødt for å ha et forhold til og som skal oppfylle hverdagslige behov i større eller mindre grad. For andre igjen er bil drøm, lidenskap og hobby. Vi i Broom har som mål å være kanalen for alle. -Noe vi til stadighet også får tilbakemeldinger på at vi er. Vi er brede i vår nisje og gjør det enkelt for alle våre lesere å innhente den informasjonen akkurat de har behov eller nytte av.
Fordi vi har så dedikerte brukere, så skaper vi også god respons for våre annonsører. Det være seg displayannonser i en eller annen form, eller betalt innhold. For sistnevnte er det en «no brainer» å skulle gjøre dette hos oss, da våre lesere alltid er på jakt etter mer informasjon som godt, betalt innhold. Dessuten har alle annonsører eller produkter en historie å fortelle. Veldig ofte blir den til en godt skrevet historie enten av våre samarbeidspartnere i Pressworks eller av vår in-house contentjournalist.
Selv elsker jeg å skape nye løsninger, innovative og kreative formater, annerledes innhold og oppmerksomhetsskapende synlighet for mine annonsører. Det gjør responsen god for mine kunder og gir en unik mulighet for å virkelig nyttiggjøre en målgruppe som er dedikerte, interesserte, nysgjerrige og innovative.
For meg handler det hele om kreativitet, godt samarbeide i alle ledd, gode løsninger, enorm bransjekunnskap, utfordrende, nytenkende, trygghet og svært god respons.
Jeg setter min ære i å levere et godt produkt som både leverer god synlighet, høy kvalitet, svært god CTR og lang lesetid (content / native) med god respons og relevante leads.
"Vi i Volvo har samarbeidet med Broom i en årrekke, og det er et viktig nisjemedie innen motor og bil i Norge. Broom-gjengen er offensive, kreative, yter god service og leverer effekt slik at vi får høy verdi for vår investering hos Broom."
Nils Fredrik Wisløff-Høgestøl, Media & Performance Marketing Manager, Volvo Car Norway
BROOM, Kirkegata 1-3, 0153 Oslo
Salgssjef: Øyvind Blankvandsbråten
Daglig leder/redaktør: Knut Skogstad
Produksjonspartner: Pressworks