Broom gikk på luften første gang i 2002, som en bimedial satsing fra TV 2.
Nettsiden tok raskt posisjonen som Norges største på bil. Den redaksjonelle profilen er bred og inkluderende. Broom publiserer mellom 30 og 40 artikler hver uke og er bemannet fra morgen til kveld, på hverdager, i helger og i ferier.
Trafikken ligger i gjennomsnitt på over 500.000 unike brukere per uke. Trafikkrekorden er for øvrig på 979.000 unike brukere, på én uke. Målgruppemessig når Broom svært bredt, med en klar overvekt av mannlige lesere.
Øyvind Blankvandsbråten er salgssjef i Broom. Han har over 20 års erfaring med annonsering på nett og har inngående kunnskap om dette markedet. Han sitter også på et unikt kontaktnett, både til mediebyråer og bilbransjen. Øyvinds rolle er å tilrettelegge best mulig for annonsørene – og sørge for at de får valuta for pengene på Norges største nettsted om bil.
-Knut Skogstad. Daglig leder og redaktør.
Format: Toppbanner
Størrelse: 980x300
Maks KB: 120 KB
CPM: 300
Format: Superdupertoppbanner
Størrelse: 980x600
Maks KB: 150 KB
CPM: 350
Format: Fullskjerm, cross device
Størrelse: 1920x1080
Maks KB: 150 KB
CPM: 450
Format: Skyskraper sticky
Størrelse: 300x750
Maks KB: 100 KB
CPM: 220
Format: Netboard
Størrelse: 580x400
Maks KB: 100 KB
CPM: 250
Format: Mobil toppbanner
Størrelse: 320x250
Maks KB: 80 KB
CPM: 300
Format: Mobil netboard 1
Størrelse: 320x250
Maks KB: 80 KB
CPM: 300
Format: Mobil netboard 2
Størrelse: 320x250
Maks KB: 80 KB
CPM: 300
Format: Mobil netboard 3
Størrelse: 320x250
Maks KB: 80 KB
CPM: 300
Format: Mobil chatbot / Cavai
Størrelse: N/A
Maks KB: N/A
CPM: 300
Format: Content/nativeinngang
Størrelse: 300x250
Maks KB: 100 KB
Fast 49 000,-/uke
Format: Partneravtale fast per måned
Størrelse: 300x250
Maks KB: 80 KB
CPM: På forespørsel
Magasinproduksjon content fra Pressworks
distribuert på Broom Turbo: fra 29 000,-
Tekniske spesifikasjoner for
fullskjermsformat
Tekniske spesifikasjoner for HTML 5
Programmatisk
"Kampanjen på Broom.no har gitt oss gode resultater."
Brooms lesere er også opptatt av bilpleie og naturligvis hvordan dette skal gjøres best og mest effektivt. Da Garasjetid åpnet sin butikk senhøst 2019 var jeg ikke i tvil om at det var en aktør jeg ønsket å vise for våre lesere. Garasjetid selger bilpleie-produkter i alle sjangre og klasser, og ved å kjøre native annonsering tilpasset årstidene har de fått beviset på at våre lesere både vil lære hvordan de skal gjøre det og ha mulgheten til å handle produktene det vises til.
«Når vi i Garasjetid.no skulle finne en strategisk partner i media så var det naturlig for oss å velge Broom.
Brooms lesere og enorme trafikk er midt i nøkkelmålgruppen vår og styrker uten tvil vår merkevareposisjon i Norge. Med Broom har vi nå en plattform i toppsjiktet i norsk media til å vise frem vårt gode innhold og fantastiske produkter - og det er viktig for oss. Vi er veldig fornøyd med samarbeidet så langt og kommer til å samarbeide i lang tid fremover også.»
- Bjørn-Aage Bredal, Salgs- og Markedssjef i Garasjetid AS.
Biltema var Brooms første kunde til å kjøre native annonsering hos oss. De har igjennom flere år tilpasset budskapet sitt til årstidene og tilpasset produktene til Brooms lesere. Vi har sammen plukket de beste artiklene og kategoriene, spesielt sydd sammen for Brooms lesere. Alt innhold som Broom har produsert har blitt plassert hos kundens egen inspirasjonsside. Vi har vist både hvordan du kan spare penger ved selv å utføre enkle jobber på eget kjøretøy, samt sørget for at våre lesere kan forberede seg skikkelig til ferie og andre utfarter med all slags utstyr.
«Samarbeidet med Broom har hjulpet oss med å nå kjernemålgruppen til Biltema. Gode contentsaker skrevet av en gjeng som har god peiling på bil, kombinert med klikkbare annonser, har gjort at vi har lykkes i å eksponere budskapet vårt for mange bilinteresserte, samtidig som vi har fått relevant trafikk inn på biltema.no.»
-Toni Zovko, Digital markedsfører, Biltema Norge.
"Broom.no forstår hvordan innhold skaper salg. I tillegg har de levert bra filmproduksjoner.
Broom er kunnskap. Broom er lidenskap. Broom er gøy. Broom er informativt. Broom er underholdende og Broom setter ofte dagsorden i media.
Broom er både Norges og Skandinavias største redaksjonelle nettsted om bil, og vi som jobber her lever etter å la vårt slagord
«vi deler din lidenskap» gjennomsyre alt vi gjør og alt vi driver med.
For svært mange er bil en praktisk greie, noe man bare er nødt for å ha et forhold til og som skal oppfylle hverdagslige behov i større eller mindre grad. For andre igjen er bil drøm, lidenskap og hobby. Vi i Broom har som mål å være kanalen for alle. -Noe vi til stadighet også får tilbakemeldinger på at vi er. Vi er brede i vår nisje og gjør det enkelt for alle våre lesere å innhente den informasjonen akkurat de har behov eller nytte av.
Fordi vi har så dedikerte brukere, så skaper vi også god respons for våre annonsører. Det være seg displayannonser i en eller annen form, eller betalt innhold. For sistnevnte er det en «no brainer» å skulle gjøre dette hos oss, da våre lesere alltid er på jakt etter mer informasjon som godt, betalt innhold. Dessuten har alle annonsører eller produkter en historie å fortelle. Veldig ofte blir den til en godt skrevet historie enten av våre samarbeidspartnere i Pressworks eller av vår in-house contentjournalist.
Selv elsker jeg å skape nye løsninger, innovative og kreative formater, annerledes innhold og oppmerksomhetsskapende synlighet for mine annonsører. Det gjør responsen god for mine kunder og gir en unik mulighet for å virkelig nyttiggjøre en målgruppe som er dedikerte, interesserte, nysgjerrige og innovative.
For meg handler det hele om kreativitet, godt samarbeide i alle ledd, gode løsninger, enorm bransjekunnskap, utfordrende, nytenkende, trygghet og svært god respons.
Jeg setter min ære i å levere et godt produkt som både leverer god synlighet, høy kvalitet, svært god CTR og lang lesetid (content / native) med god respons og relevante leads.
BROOM, Kirkegata 1-3, 0153 Oslo
Salgssjef: Øyvind Blankvandsbråten
Daglig leder/redaktør: Knut Skogstad
Produksjonspartner: Pressworks