Det er gode grunner til at Renault ZOE er en av verdens mest populære elbiler.
ANNONSØRINNHOLD
Produsert av PRESSWORKS for BROOM
ANNONSØRINNHOLD
Produsert av PRESSWORKS for BROOM
Det er gode grunner til at Renault ZOE er en av verdens mest populære elbiler.
NAF-magasinet Motor gjennomfører jevnlige rekkeviddetester på el-biler. I siste test ble nye Renault ZOE satt under lupen, og resultatet ble ikke helt som forventet.
– Oppgitt rekkevidde i henhold til WLTP-standarden var 381 kilometer på bilen jeg kjørte. Jeg ble rimelig overrasket da vi passerte 450 kilometer. Da hadde vi altså kjørt nesten tjue prosent lengre enn oppgitt rekkevidde skulle tilsi, forteller Espen Frium som er daglig leder i Berg Auto.
NAFs rekkeviddetester foregår med bortimot vitenskapelig presisjon. Hver bil utrustes med GPS-trackere slik at de kan monitorere bilenes posisjon fra startpunktet frem til målstreken.
Prøvekjøre Renault ZOE? Klikk her
- Jeg er i grunnen veldig overrasket over resultatet. Vi har hele tiden hevdet at Renault ZOE er den bilen som gir mest rekkevidde for pengene. Når det viser seg at vi leverer en rekkevidde langt bedre enn de oppgitte 381 kilometerne, så synes jeg det er ganske sensasjonelt.
– Man må huske at det ikke er vi som har stått for testen. Dette er NAFs egne tall, og at en bil til under 250 000 kroner kan frakte deg over 45 mil uten lading, er rett og slett rått, mener Frium.
Prøvekjøre Renault ZOE? Klikk her
Den nyeste utgaven av Renault ZOE er oppgradert kraftig. Og bilen har ikke bare fått seg et kosmetisk løft. Noen av de viktigste oppgraderingene er nemlig gjort på innsiden, noen synlige for det menneskelige øye og noen usynlige – men svært viktige.
– Kosmetisk er ZOE oppgradert med full LED-belysning foran og en kraftigere front. Noen av de viktigste forandringene finner man imidlertid på innsiden. Det er gjort flere oppgraderinger som forbedrer kjørekomforten, sikkerheten og minst rekkevidden. Nye ZOE har en rekkevidde på nesten 400 kilometer, og det gjør bilen til en fullverdig bil på langtur, forteller Espen.
Prøvekjøre Renault ZOE? Klikk her
Mange tror at el-biler er uegnet på snøfulle norske vinterveier og i lave temperaturer. Renault ZOE fungerer derimot fantastisk på vinteren.
– Renault ZOE er jo forhjulsdrevet bil som er perfekt for norske forhold. På vinterføre med snø og is så oppfører ZOE´en seg veldig bra. Det er som å kjøre en helt vanlig forhjulsdrevet bil, og den tar seg frem overalt.
Hvorfor er denne blant de beste el-bilene i sin klasse?
– Med Renault ZOE får du mest rekkevidde for pengene. Den oppleves som en liten premium-bil, med detaljer fra dyrere og mer eksklusive modeller men til en svært gunstig pris. ZOE har også fått fem stjerner i Euro NCAP-testen, og det er den høyeste scoren du kan få.
– Det sier litt, poengterer Espen.
– Nye ZOE har fått hurtiglading, og det gjør at bilen kan brukes overalt. Du kan dra på ferie med den, du kan kjøre over fjellet med den og ta den med dit du vil. Det finnes ingen begrensninger på hvor du kan reise, enten det er over vidda til Bergen, til Sverige eller andre steder.
– De fleste som kjører lengre turer liker en pause i ny og ne. Nye ZOE kan hurtiglade og krever kun noen korte stopp de gangene man trenger å lade, forteller Espen.
Nye Renault ZOE er utstyrt med CCS-Combo-kontakt, og på hurtigladere tar det derfor bare 30 minutter å lade opp 150 kilometer rekkevidde.
LES OGSÅ: Kjørte fra Kristiansand til Tromsø i Renault Zoe
Er man glad i luksus og eksklusive detaljer, vil Renault ZOE overraske positivt. Selv om bilen er rimelig, og gir svært god rekkevidde for pengene, byr den også på luksusdetaljer man normalt bare får i langt dyrere biler.
– Det er gjort flere oppgraderinger i den nye modellen som øker komforten ganske betraktelig. Bilen er svært støysvak, og i kupéen er det nesten stille under kjøring. Her får du oppvarmet ratt når det er kaldt, Apple CarPlay som gjør det enkelt å integrere mobiltelefonen i selve kjøreopplevelsen og en 10 tommer stor skjerm som er veldig enkel i bruk. Er man glad i skikkelig god lyd, kan man også få ZOE levert med stereoanlegg fra Bose.
– Da er det bare skru opp volumet og kose seg, forteller Espen.
Prøvekjøre Renault ZOE? Klikk her
– Skal du opp på fjellet og trenger mye bagasjeplass, så er ZOE klasseledende. Her får du plass til fire vinterdekk under hattehylla. Det er det ikke mange biler som klarer. Med hele 338 liter bagasjerom er Renault ZOE helt i tet i sin klasse når det gjelder plass og bagasjerom.
– Her får du plassert kofferter, bager og alt uten problemer forteller Espen
Det er ikke bare i bagasjerommet det er rikelig med areal. Også i kupéen er det godt med plass både foran og bak.
– Det er veldig god plass i Renault ZOE. Til å være en småbil er det god plass både foran og bak, selv for voksne mennesker. Jeg er selv 180 cm høy, og sitter godt i baksetet når jeg setter meg inn. Her er det god plass både til tre barn i baksetet og to voksne foran.
– I tillegg til kofferter og bager i bagasjerommet, understreker Espen.
Prøvekjøre Renault ZOE? Klikk her
«Bestselgeren har blitt ny – og mye bedre»
Broom, 16. september 2019
«Mest rekkevidde for pengene.»
Motor, 20. november 2019
«Meget god rekkevidde, kraftigere og kvikkere, mer stillegående enn før.»
Din Side, 23. september 2019
«Med en innstegspris på 250.000 kroner er dette bilen som gir flest kilometer for pengene i dette segmentet.»
Dagens Næringsliv, 5. august 2019
Innholdet i denne artikkelen er laget av Pressworks og ikke av Brooms redaksjon.
Om du opplever at denne eller andre annonser er utydelig, gi oss gjerne beskjed på e-post.
2020 © Copyright
BROOM, Kirkegata 1-3, 0153 Oslo
Salgssjef: Øyvind Blankvandsbråten
Daglig leder/redaktør: Knut Skogstad
Annonsørinnhold fra Broom